vrijdag 9 april 2010

Porsche viert eerste overwinning op Le Mans

Porsche 917 KH Coupe (1970)

Met regen, mist en succesvolle tegenstanders als Ferrari, Ford en Lola leken de kansen op een overwinning in de 24 Uur van Le Mans klein voor Porsche. Toch reden Hans Herrmann en Richard Attwood hun Porsche 917 KH Coupé met startnummer 23 in 1970 als eerste over de finish, profiterend van de vele uitvallers vóór hen. Op de Techno Classica staat Porsche stil bij deze eerste overall-overwinning op Le Mans.

Porsche had voor 1970 al wel gescoord met de 911 in subklassen in de 24 Uur van Le Mans, maar als winnaar van het totale deelnemersveld had de sportwagenbouwer uit Zuffenhausen nog nooit op het podium gestaan. In 1969 maakte de gloednieuwe, imposante 917 zijn debuut. De monstrueuze 12-cilinder met zijn extreem lichte buizenchassis was ontsproten aan het brein van Ferdinand Piëch. Eén van de drie fabriekswagens voerde het veld aan met een respectabele voorsprong. De Langheck-carrosserie zorgde echter voor koelingsproblemen. Onder applaus voor de indrukwekkende prestatie tot dat moment verlieten de wagens het strijdperk.

Maar een jaar later keerde Porsche terug met de 917, dit keer met korte staart. En daarmee lukte het voor het eerst om eerste algemeen kampioen te worden in de slijtageslag op Le Mans. De rode #23 deed dat met een twaalfcilinder motor met een inhoud van 4494 cm3 die 580 pk leverde met een top van 340 kilometer per uur.

Porsche 917 KH (1971)

Deze overwinning in de hoogste klasse was het begin van de legende van de Porsche 917. Eén jaar later wonnen Gijs van Lennep en Helmut Marko met hun witte 917 met Martini-sponsoring en startnummer 22 ook op Le Mans. Beide wagens genieten tegenwoordig van hun oude dag in het Porsche-museum. Maar rusten doen ze niet altijd. Ze zijn in topconditie en nog springlevend! En daar laat Porsche het publiek graag van meegenieten.

Bekijk ook de uitzending van Andere Tijden Sport over de 24 Uur van Le Mans.


Porsche 917 KH Coupe (1970)

Porsche 917 KH Coupe (1970)

Porsche 917 KH Coupe (1970)

Dit artikel verscheen eerder op www.autoblog.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten