De trainingen voor de 24 Uren van Le Mans zijn weer begonnen. Dit jaar staat in het teken van de terugkeer van Porsche naar het Circuit de la Sarthe. De Stuttgarters willen de hegemonie van Audi doorbreken. Maar onderschat ook Toyota niet. Het Japanse merk bleek ook vorig jaar al een geduchte tegenstander die Audi meerdere keren wist te verslaan tijdens de races om het World Endurance Championship (WEC).
Toch is dit jaar alles anders. En dat komt niet alleen door de terugkeer van Porsche. De reglementen zijn fors gewijzigd, waardoor alle drie de fabrikanten voor deelname aan de Le Mans Prototype-klasse (LMP1) een volledig nieuwe auto moesten ontwerpen.
De keuze van Audi, Toyota en Porsche voor de lay-out van de aandrijflijn is ingegeven door de varianten die de reglementen bieden. Het uitgangspunt van die regels is de hoeveelheid elektrische energie die een auto per ronde mag verbruiken. Er is keuze uit vier categorieën tussen 2 en 8 megajoule per ronde. Bij ieder van die vier hoort een bepaalde hoeveelheid brandstof en die wordt gemeten per drie ronden gemiddeld. Overschrijding van dat verbruik wordt reglementair bestraft.
Het reglement maakt het mogelijk om te balanceren tussen brandstof- en elektro-aandrijving. Meer brandstof en minder elektro of juist andersom. Daardoor zijn de technische verschillen tussen de drie topteams heel groot.
![]() |
Met de Porsche 919 Hybrid doet Porsche weer mee in de hoogste klasse van de 24 Uur van Le Mans. |
![]() |
De Toyota TS-040 Hyrbid gaat met 1.000 pk de strijd aan. |
Bij Audi lijkt op het eerste gezicht het minst veranderd. De V6 diesel met enkele turbo is vergroot van 3,7 naar 4 liter. Belangrijk is dat de turbodruk vanaf dit jaar hoger mag zijn. Tot dusver was die voor dieselmotoren begrensd op 2,8 bar en nu mag dat maximaal 4 bar zijn. Het resultaat is 537 pk en ruim 800 Nm koppel. De elektromotor op de vooras krijgt zijn energie als vanouds via een vliegwiel dat de energie opslaat tijdens het remmen. Audi heeft gekozen voor de 2 megajoule klasse.
In vergelijking met vorig jaar zijn de auto's 10 centimeter smaller en twee centimeter hoger. Ook de banden zijn smaller. Het hele pakket aan wijzigingen leidt ertoe dat Audi en Toyota compleet nieuwe auto's hebben moeten ontwikkelen.
Audi was in elk geval zo sportief om Porsche welkom te heten met onderstaand filmpje. Met drie kansrijke teams aan de top van het veld, hoe verschillend ook, belooft het in ieder geval een spannende wedstrijd te worden.
Gewoonlijk gaat dit blog over klassieke (race)auto's. Eén van bovengenoemde auto's is een potentiële klassieker, want daarvoor staat een overwinning op Le Mans garant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten