dinsdag 21 januari 2014

100 jaar Maserati: een overzicht

Maserati 3500 GT Vignale Spyder (1961)

Maserati bestaat 100 jaar en viert zijn eeuwfeest met een mooi overzicht tijdens de beurs Interclasssics & Topmobiel. Dit weekend was in het MECC in Maastricht de rijke historie te zien van het befaamde Italiaanse merk met de drietand, dat werd opgericht door drie broers.

Ze deden dat met als basis de garage van broer Alfieri die onderhoud verzorgde voor onder meer Isotta Fraschini, waarvoor hij ook races reed. Oudste broer Carlo was het technisch brein achter de firma. Al in de jaren twintig van de vorige eeuw begaven de broers zich in de racerij met de Tipo 26, het begin van een lange racetraditie.

Na de oorlog haakte Maserati aan bij het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1 en met de 2,5 liter zescilinder 250F maakte het furore. In handen van Juan Manuel Fangio behaalde de 250F in 1954 en 1957 het kampioenschap in de Formule 1. Ook Stirling Moss kwam met een 250F uit in het wk F1. Later raakte de auto achterhaald omdat fabrikanten overstapten naar het ontwerp met de motor achterin. In zijn nadagen werd de 250F als privé-inschrijving bestuurd door Maria Teresa de Filippis, de eerste vrouw in de F1.

Birdcage
Maserati Tipo 61 Birdcage
De jaren vijftig brengen ons tevens bij de absolute blikvanger van de beurs: de Tipo 61, ofwel Birdcage. Die bijnaam dankt de auto aan het ingenieuze, ragfijne buizenframe dat doet denken aan een vogelkooi. Op veilingen worden voor deze auto’s astronomische bedragen neergeteld. Afgelopen augustus veilde RM Auctions er eentje (chassisnummer 2461 uit 1960) tijdens het concours op Pebble Beach voor dik 2 miljoen dollar. Een jaar eerder ging een exemplaar uit 1959 bij veilinghuis Gooding & Co onder de hamer voor 3,5 miljoen dollar.


Na de Tipo 61 volgden nog enkele racemodellen, maar daarna nam Maserati afscheid van de rensport vanwege het grote ongeluk in Guidizzolo tijdens de Mille Miglia in 1957. Hierbij kwamen de bemanning van een deelnemende Ferrari en negen toeschouwers om.De autofabrikant concentreerde zich vervolgens op straatauto’s.

In de jaren zestig zagen een reeks elegante, krachtige sportcoupés het levenslicht, zoals de 3500, de 5000 en de Sebring met fraaie lijnen getekend door de befaamde carrozzeria’s Touring Superleggera en Vignale. In 1963 kregen de coupés gezelschap van de Quattroporte, de eerste vierdeurs van het merk die een trend zette door sportwagenprestaties te koppelen aan een statige verschijning met veel praktische ruimte. Een paar jaar later, in 1967 belichaamde de Ghibli voor Maserati de overgang naar de jaren zeventig met een scherpe wigvorm.

Citroën
Omdat de ontwikkeling van nieuwe modellen veel geld kostte, moest Maserati zich aansluiten bij een grotere partner en zodoende nam Citroën het merk in 1968 over. Dat gaf financiële ruimte en de Italianen kwamen met nieuwe modellen met de motor achterin, zoals de Khamsin en de Merak. Aan de periode onder Citroën danken we ook de Citroen SM, met zijn Maserati V6 motor. De oliecrisis betekende echter het einde.

Infiniti Q50 (boven) versus Maserati Quattroporte (onder)
Daarna ontfermde sportwagenontwerper Alejandro de Tomaso zich over Maserati. Hij bleef auto’s voor liefhebbers maken, maar kwetsbaar waren ze wel. De modellen uit de late jaren zeventig en tachtig waren notoir onbetrouwbaar en zeer onderhoudsgevoelig. Bezoekers van evenementen zoals Italia a Zandvoort herinneren zich nog wel de blauwe rookgordijnen als er weer eens een Biturbo de geest gaf tijdens een snelle ronde.

Charme
Pas onder regie van het Fiat-concern vanaf 1993 is het merk weer uit het dal gekropen. Met de 3200 GT werd in 1998 definitief een nieuwe weg ingeslagen. De Quattroporte die we vorig jaar hebben uitgezwaaid, heeft Maserati weer helemaal op de kaart gezet bij het grote publiek met zijn brutale charme.

En het merk wil door. De doelstelling is om 50.000 auto’s per jaar te verkopen. Daarom is er onder de Quattroporte de kleinere Ghibli bijgekomen. Ook komt er een suv, de Levante. Die hebben we al een paar jaar als concept onder de naam Kubang op autobeurzen kunnen zien. Maserati wil groter groeien, maar dreigt daardoor misschien ook wel te veel mainstream te worden. Natuurlijk, ze hebben allemaal dikke motoren en geweldige rij-eigenschappen, ook de Ghibli diesel. Maar kijk nou eens goed naar de nieuwe Quattroporte. Er zitten elementen in het design die doen denken aan Infiniti. Kijk maar eens. Vooral driekwart schuin van achter. Is dat de weg die Maserati moet volgen?

Bekijk de video van talkshow host én autoliefhebber Jay Leno over zijn Maserati Khamsin:



Bekijk ook de fotoserie over de geschiedenis van Maserati in 25 modellen:



Dit artikel verscheen eerder in verkorte vorm op www.autoblog.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten