Lancia Delta Integrale EVO I (1992) |
Op de beurs Interclassics&Topmobiel in Maastricht
stonden afgelopen weekend niet alleen klassiekers, maar ook een heleboel hele
leuke youngtimers. Juist nu de onheilstijdingen over de teloorgang van Lancia
zich opstapelen, was het mooi om weer eens een Delta Integrale te zien.
De Lancia Delta Integrale was toen hij op de markt kwam al meteen een
cultheld, vanwege zijn rallygenen. En dat is met de jaren alleen maar sterker
geworden. En Duitse handelaar bood in Maastricht deze 210 pk sterke Evo aan.
Het is een Evo I uit 1992, maar de kekke witte rally-velgen lijken niet de
originele te zijn. Het kan zijn dat dit type wielen hoort bij de limited
edition van de Delta Integrale die in Japan is geleverd, want dit exemplaar is
vanuit Japan geïmporteerd.
Ook de gele Delta Integrale van Harry Metcalfe komt uit
Japan, zoals hij uitlegt in deze aflevering van Evo Diaries: heerlijk
ouderwetse slow television.
We danken deze straatuitvoering van de Integrale aan het
feit dat Lancia zijn rallymodellen moest homologeren. Het pad was al gebaand
door de Lancia 037 en de Delta S4 die als brute prototypes de gloriedagen van
de Groep B-rallyklasse hadden gemaakt. En die Chris Harris nog steeds bleekjes
om de neus doen zien als hij mag meerijden.
Hot hatch
Naar de huidige maatstaven zijn de prestaties niet echt meer
bijzonder. Rond de 200 pk en een koppel van boven de 250 Nm is bijna gewoontjes
te noemen. Wat wel bijzonder is, is dat Lancia het destijds aandurfde om van
een gewone gezinshatchback een echte hot hatch te maken. Met alle mooie techniek
die toen voorhanden was, zoals een turbo met intercooler en
vierwielaandrijving.
Helemaal frappant is, dat de Lancia dit allemaal deed in
zijn nadagen. De Delta kwam in 1979 op de markt als antwoord op de VW Golf I.
Pas begin jaren negentig, toen de Golf III zich al aandiende, kwamen de echte
dikke uitvoeringen. Grappig is dan wel weer dat Volkswagen de Golf II G60
uitgebouwde wielkasten gaf die overduidelijk waren afgekeken van de Delta. Met
dien verstande dat ze de Golf eigenlijk totaal niet stonden.
De vraag is of er tegenwoordig auto’s zijn die de puurheid
van de Delta Integrale als woeste hot hatch kunnen evenaren. De pk’s zijn er
wel, maar er is ook zwaarlijvigheid door dubbele-koppelingtransmissies en
allerhande elektrische luxe-fratsen. En er is vooral onderstuur en fool
proof-weggedrag. Wie komt het dichtst in de buurt?
Meer foto's
Dit artikel verscheen eerder op www.autoblog.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten