maandag 20 januari 2014

Lancia Delta Integrale blijft een cultheld

Lancia Delta Integrale EVO I (1992)

Op de beurs Interclassics&Topmobiel in Maastricht stonden afgelopen weekend niet alleen klassiekers, maar ook een heleboel hele leuke youngtimers. Juist nu de onheilstijdingen over de teloorgang van Lancia zich opstapelen, was het mooi om weer eens een Delta Integrale te zien.

De Lancia Delta Integrale was toen hij op de markt kwam al meteen een cultheld, vanwege zijn rallygenen. En dat is met de jaren alleen maar sterker geworden. En Duitse handelaar bood in Maastricht deze 210 pk sterke Evo aan. Het is een Evo I uit 1992, maar de kekke witte rally-velgen lijken niet de originele te zijn. Het kan zijn dat dit type wielen hoort bij de limited edition van de Delta Integrale die in Japan is geleverd, want dit exemplaar is vanuit Japan geïmporteerd.

Ook de gele Delta Integrale van Harry Metcalfe komt uit Japan, zoals hij uitlegt in deze aflevering van Evo Diaries: heerlijk ouderwetse slow television.




We danken deze straatuitvoering van de Integrale aan het feit dat Lancia zijn rallymodellen moest homologeren. Het pad was al gebaand door de Lancia 037 en de Delta S4 die als brute prototypes de gloriedagen van de Groep B-rallyklasse hadden gemaakt. En die Chris Harris nog steeds bleekjes om de neus doen zien als hij mag meerijden.




Hot hatch
Naar de huidige maatstaven zijn de prestaties niet echt meer bijzonder. Rond de 200 pk en een koppel van boven de 250 Nm is bijna gewoontjes te noemen. Wat wel bijzonder is, is dat Lancia het destijds aandurfde om van een gewone gezinshatchback een echte hot hatch te maken. Met alle mooie techniek die toen voorhanden was, zoals een turbo met intercooler en vierwielaandrijving.

Helemaal frappant is, dat de Lancia dit allemaal deed in zijn nadagen. De Delta kwam in 1979 op de markt als antwoord op de VW Golf I. Pas begin jaren negentig, toen de Golf III zich al aandiende, kwamen de echte dikke uitvoeringen. Grappig is dan wel weer dat Volkswagen de Golf II G60 uitgebouwde wielkasten gaf die overduidelijk waren afgekeken van de Delta. Met dien verstande dat ze de Golf eigenlijk totaal niet stonden.

De vraag is of er tegenwoordig auto’s zijn die de puurheid van de Delta Integrale als woeste hot hatch kunnen evenaren. De pk’s zijn er wel, maar er is ook zwaarlijvigheid door dubbele-koppelingtransmissies en allerhande elektrische luxe-fratsen. En er is vooral onderstuur en fool proof-weggedrag. Wie komt het dichtst in de buurt? 

Meer foto's




Dit artikel verscheen eerder op www.autoblog.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten